
 Changing media landscape in Ireland between 2002-2008 and its implications for public 
opinion about the European Union 

 
 
Introduction 
 
Between the Nice 2 Referendum in 2002 and the Lisbon Referendum in 2008 we have seen a 
change in the Irish media landscape. The principal trends show: 
 

• A growth in readership and distribution of Eurosceptic British press 
• The outsourcing of editorial by indigenous Irish titles to UK and other syndicated 

news services 
• The development of a conservative religious press 
• The proliferation of the internet as a magnet for anti-establishment opinion formers (as 

well as the introduction of viral communication) 
• The shift away from state television and radio towards smaller private radio stations 

that have a greater focus on entertainment than news 
 
The main trend is that newsrooms have become victim to cost pressures and objectivity has 
been reduced. Print, TV, and Radio have all come under financial pressure, leaving them to 
invest less time in getting to the heart of the story and editors more inclined to buy content 
from UK titles. 
 
Print Press- Increase in Eurosceptic titles 
 
Since 2002 we have seen an increase in UK with "Irishised" editorial of titles. 41% of all Irish 
people read one or more of the following; the Irish Sun, Irish News of the World, Sunday 
Times, People, Irish Mirror, Sunday Mirror, Daily Mail and Mail on Sunday. These have 
proven to be significant opinion formers which in general have been more Euro-hostile. 
 

The Rupert Murdoch-controlled media group News 
International has increased its influence over the tabloid and 
Sunday paper market. Editorial is highly critical of the 
European Union and even more so of the Lisbon Treaty. 
What has changed is that these papers were previously 
printed in the UK but now they are printed in Ireland. Also 
more of its editorial content is produced by Irish journalists 
on Irish issues – but subject to the London editorial line. 
 
The core readership of the Sun is young working class males. 
There are approximately 309,000 readers of this title. The 
Sun has taken a campaigning Europhobic stance in line with 
its UK sister title. 
 
 

Figure 1. The Sun Tuesday 10th June 
 
The Sunday Times is read by 363,000 middle class, well-educated readers, who would 
traditionally have been European supporters. Not only has the editorial been largely critical of 
Europe, it is rumoured that it has been refusing contributions from staff that are pro-Europe. 
 

 1



Joint National Readership Survery 2007 (Source NNI)

0
200
400
600
800

1000
1200
1400
1600

Iris
h Sun

Iris
h M

irro
r

Daily 
Mail

Ire
lan

d o
n S

und
ay

News o
f th

e W
orl

d

Peo
ple

Sun
da

y T
im

es

All U
K Title

s

Iris
h In

de
pe

nd
en

t

Iris
h Tim

es

Exa
mine

r

The
 S

tarRe
ad

er
sh

ip
 in

 1
00

0s

 
Figure 2. Figures in blue "Irishised" UK Imports/ figures in green local Irish titles, red 
combined readership of all UK titles (41%). Note that no comparable figures exist for 
2002 
 
The News of the World has approximately 571,000 readers and has had a muted Euro-
scepticism. The reader base is mainly lower middle class, working class and people from a 
farming background. 
 
The launch of the Mail on Sunday and Irish Daily Mail by Associated Press in 2004 and 2005 
has also been a contributing factor. These papers have run intense Eurosceptic campaigns and 
employ a variety of right-wing journalists. These target primarily middle class, middle aged 
females, who tend to be a demograph that is widely more "Euro-hesitant". 
 
Of less importance are the Irish Daily Mirror and the People. Both titles are owned by the UK 
Trinity group. In general their commentary has been fairly balanced. 
 
Buying in UK news 
 
While much has been made of the increase of UK tabloids and broadsheets, what has gone 
mainly unnoticed is the growth in reproduction of foreign news in indigenous Irish titles like 
the Irish Examiner, Irish Times and Irish Independent. The Irish Independent takes much of 
its European news from the Daily Telegraph. Despite being the largest national daily title, it 
no longer has a Brussels based journalist. The main reason for this is the cost cutting that 
many of the indigenous Irish titles underwent in the early part of the decade. Both the Irish 
Times and Independent reduced editorial staff numbers. This has created a dependency on 
outsourcing reporting to UK titles.  
 
The religious press 
 
A recent phenomenon has been the increase in religious press that is distributed free in 
Catholic churches and through subscription. These titles have an even more conservative 
viewpoint then the Church hierarchy on many issues. They are bitterly anti-European, 
supposedly because of liberal European attitudes on; church/State relations, homosexuality, 
abortion, stem cell research and various other social issues.  
 
The main readership is amongst conservative, middle aged and older people. Circulation 
figures are unknown but the ALIVE group is claiming close to 365,000 copies a month are 
handed out. Other titles include the Irish Family and The Voice. Members of the radical group 

 2



Youth Defence are closely affiliated with these publications. Youth Defence morphed into 
'Coir' who led an extreme anti-Lisbon campaign using appeals to nationalism and Catholic 
values. 
 
Radio -The move away from RTE and the State broadcaster 
 
Since 2002, we have seen the fragmenting of listenership from the state broadcaster RTE to 
smaller local stations.  
 
These new local stations have emerged are essentially music based. This is at the expense of 
the RTE public service provider which has balanced news content. In Dublin we have seen 
the development of Spin, Phantom and Country FM, while across the country Red FM in 
Cork and Ocean in the North West.  
 
Two new national stations, Newstalk and Today FM have emerged to challenge the monopoly 
of RTE. Both have discussion programmes but also a heavy entertainment/ light talk remit. 
 
While editorial is strictly controlled by the Broadcasting Commission of Ireland, there is a 
tabloid nature to many of the shows. 
 

54%52%

30%

23%
27%

17% 17%16%

6%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

Local Radio

RTE Radio1

RTE 2FM

Today FM

Newstalk

Market Share of Radio Station 2002-08 (JNLR)

2002
2008

 
Figure 3. Local Stations include all Independent Radio Stations (commercial local). Note that Newstalk 
did not exist in 2002 
 
Internet- A fragmented battle ground dominated by Euro-scepticism 
 
Ireland and new internet media technologies 
 
Web based technologies have become more sophisticated and citizens adoption of these tools 
has increased significantly in Ireland since 2002. Ireland still remains 2-3 years behind the US 
in adoption of internet usage patterns. 
 
In the past the core media presence online has been amongst the traditional media who 
generated media from their offline content. While they remain the dominant online, there has 
been a diversification as such phenomena as citizen journalism have taken off. 
 
The internet has allowed increased communication between citizen groups away from 
Government and traditional media dominated sources. This horizontal flow of information is 
in contrast to the typical top down approach that previously existed.  
 

 3



 4

In addition, the traditional 24hr news cycle has been broken. Constant flows of information to 
audiences are much more achievable. 
 
Significantly technology which made professional, content rich communication has now been 
put in the hands of the average citizen allowing; podcasting, audio streaming and creative 
viral communications. While only "early adoptive" groups are making use of this, the overall 
uptake will increase in the future. 
 
The internet has come of age as a forum for debate and a means of conveying information in 
Ireland. Blogging and bulletin boards have been used by many, some of whom are opinion 
formers, to relay their thoughts. Both sides of the Lisbon debate actively the web however it 
was dominated by the No side. 
 
Category of Site March 

Articles 
April Articles May Articles 

Mainstream (Newspapers, 
Parties) 

2845 1587 2156 

Forums 1339 1101 1814 

Official (Govt, EU) 50 47 53 

NGOs (NGO, Business, Think 
Tanks) 

45 75 79 

Alternative (Pressure Groups 
etc) 

63 84 109 

Blogs 101 38 92 

Informational (Aggregators, 
Resources) 

109 25 35 

Source: IBIS Tracking 
Software    

 
 
Bulletin boards and blogs 
 
Bulletin boards like Politics.ie and Boards.ie are key forums for opinion makers such as 
journalists and bloggers to discuss and exchange opinions. The fact that Politics.ie is run and 
owned by David Cochrane, campaign manager of Libertas (one of the principal No campaign 
groups) meant that this debate was highly skewed. Left-wing groups like the Socialist Party, 
People Before Profit etc were dominant on sites such as Indymedia.ie. 
 
Blogging is also seen as an anti-establishment activity. Few Yes campaigners came out with 
forceful counter arguments or were inspired to do so. Because of the many different sources 
of No campaigners on the internet, classic rebuttals is made impossible. 
 

Blog activity remains overwhelmingly negative: Activity increased for May (unsurprisingly) 
after a lull in April where people turned their attention to the stepping down of Bertie Ahern 
as Taoiseach, which dominated the public arena through April. 



 

The launch of the various Yes campaigns on the 12th failed to produce any spike in 
discussion. 

No positive forums are shown. Although some debates may be overall positive in tone, 
discussions are classified as neutral except where they take place on boards with an entirely 
anti-EU population (irishnationalism.net, stormfront.org). 

 

Category of 
Site 

Lisbon 
Stance 

March April May 
Articles

Alternative Pro 54 0 0 
Alternative Anti   81 101 
Alternative Neutral 9 3 8 
Blogs Pro 6 14 20 
Blogs Anti 24 19 35 
Blogs Neutral 71 5 37 
Forums Anti 153 2 210 
Forums Neutral 1186 1099 1604 
Informational Neutral 109 25 35 
Mainstream Pro 768 608 569 
Mainstream Anti 160 140 481 
Mainstream Neutral 1917 839 1106 
NGO Pro 32 64 69 
NGO Neutral 13 11 10 
Official Pro 31 30 34 
Official Neutral 19 17 19 

 

 

We tracked slightly more themes and key terms in the run-up to the vote: 

 

Theme Total Pro Anti Neutral 

IBEC call for Yes vote 81 22 13 46 

Neutrality 364 63 84 217 

Chamber s of Commerce 19 13 0 6 

 5



 6

Libertas 313 50 59 204 

Abortion 60 8 10 42 

Sovereignty 104 6 45 53 

Tax Harmonisation 199 21 24 154 

Sinn Fein 302 41 171 90 

Union Yes 26 11 2 13 

Union No 46 5 17 24 

EU millitarisation 22 0 9 13 

IFA 25 2 1 22 

Immigration 7 1 1 5 

Article 48 46 0 9 37 

WTO 49 7 11 31 

Total 1663 250 456 957 

 

Of the various themes, neutrality and tax harmonisation are dominant, while Libertas continue 
to outshine Sinn Fein by a large margin in the mainstream press, but not amongst the actual 
No proponents. 

 
Reviewing the online tone of the campaign 
 
The fragmented No campaign has had a very high internet presence on the Internet, achieving 
high rankings on Google and other search engines. The internet has allowed direct citizen-
publisher interaction and works widely outside the standard news-cycle so has been the 
seeding source for many opinion formers. 
 
A number of viral emails, videos, songs etc. were created by the No campaign which were 
creative, often humorous, and had a lot of "cut through". They made for simple, well-defined, 
entertaining points that registered well with younger demographs. Websites such as 
Youtube.com have allowed the transmission of audiovisual content at a very low cost. 
 
Official bodies like The Referendum Commission and Government made extensive use of the 
internet to provide general background information to the public. While in previous referenda 
information was directly provided to the public through letter drops, advertising etc., during 
the Lisbon Referendum these groups relied heavily on people coming to them for info. 
 
Given the complex nature of the discussion and the low broadband penetration in Ireland 
(about 21% according to Comreg) this leads to many assuming that these efforts were 
ineffective. Anecdotal feedback about the Referendum Commission leads one to conclude 
that uptake was low. 
 



The official nature of the communication flow has made it very difficult to connect with 
younger, internet-savvy audiences. Official sources are using Mass Media communication 
techniques in areas that require a tailored niche approach. 
 
Television – Moving towards a greater entertainment focus 
 
Since 2002 we have seen an erosion of RTE's market share towards more satellite 
entertainment stations. Irish TV viewership, especially of younger age-groups, is increasing 
with satellite and multi-channel stations. 
 
RTE1, RTE2, TV3, TG4 had an 84% share of all TVR ratings for multi channel adults in 
2002 this was reduced to 73% in 2008. 
 
News content on the main commercial national station TV3 is of quite low quality. 
 
The increase in market share of these newer stations has reduced the overall importance of 
RTE news bulletins. 
 
 

0

10

20

30

40

50

% of 
Audience 

Share

RTE1 RTE2 TV3 TG4 Other

Share of Multi Channel Adults 2002 -
2008

2002
2008

 
 
 
Conclusions- The new Media landscape buttressing a No sentiment amongst the Irish 
 
In the six years since the Nice Referendum, the media landscape in Ireland has been altered. 
Irish citizens and opinion formers are being given more choice of media from different news 
outlets. The mainstream traditional press, TV and radio outlets are competing for space with 
new niche outlets. 
 
There has been a growth in Eurosceptic press in Ireland mostly from the UK, radical Christian 
groups and the standard left wing. This has acted as both an opinion former and "validator" of 
anti-EU opinion. Mainstream indigenous Irish media has tended to be critical but overall pro-
European.  
 
There is a shift away from the State news Radio and TV stations. This means that the quality 
of debate has suffered. Commercial radio and local radio are increasingly important to reach – 
and their style is different from the old State broadcasters. 
 

 7



 8

Apart from official websites, the internet has largely been a space left to anti-European 
feeling. Given the ability to reach an audience at a much lower cost, and given the simplicity 
of the No campaign messages, it has proven to be easily malleable during the campaign and 
pre-campaign period. 
 
 
Matrix of Media Change 
 

 2002 2008 
Market penetration of 
UK tabloids 

Low High (41% of Pop) 

Content of Irish Press Mostly home 
developed 

Cost pressures 
increase newspaper 
use of British and US 
syndicated news 

Religious Press Low High 
State TV and Radio Dominant Fragmenting. More 

satellite channels 
Content on TV and 
Radio 

High quality. Higher 
news values 

Tabloidisation of 
Media 

Internet Low (Mostly mirror 
of mainstream media)

Increase in citizen 
media (radical) 
blogging, discussion 
boards etc. 

Guerrilla 
communication 

Viral communication 
low 

Multiple platforms 
like Digit , Youtube, 
Facebook, etc allows 
personalised 
communication 

Flow of 
communication 

Top down from 
authorities and 
dominant opinion 
leaders 

Increase of horizontal 
communication from 
citizen to citizen 

 


	IBEC call for Yes vote
	81
	22
	13
	46

